mandag den 17. november 2008

Brød Brød og mere Brød

Jeg var så heldig at løbe på nogle billige hævekurve i den kinesiske butik i KBH - det var faktisk min mor der spottede dem (ca. halv pris af hvad de normalt koster) - det skulle selvfølgeligt straks afprøves da vi kom hjem til Aalborg.

Nedenfor ses resultatet - det er selvfølgeligt lavet med økologisk gær, og stenformalet mel (her emmer og almindelig hvede) - det er langtidshævet og bagt først ved 250grader i 15 min så 200grader i 20-25min. Det får sådan et flot mønster af at have været i hævekurv.
Da vi jo er så heldige at have fået en rigtig ovn - så bliver der bagt hele tiden herhjemme... det gavner både humør, smagsløg og fordøjelse... men altså kun hvis man bruger det rigtige mel - det skal være stenformalet - så er der alle de gode sager i som der er i korn med i melet. Jeg bruger meget mel fra Aurion - det fås rigtigt mange steder (helsekost butikker) og smager helt fantastisk.

Nedenfor er nogle boller jeg også har bagt for nyligt - de er lavet på Aurions sigtemel og Ølandshvedemel.
Mit næste projekt er rugbrød med hjemmelavet surdej - jeg vender tilbage med hvordan det udvikler sig... surdejen er i hvert fald startet og står og hygger sig på køkkenbordet! :)

Ingen kommentarer: