søndag den 19. juli 2009

Rugbrød uden surdej

Surdej skal jo være så fantastisk på alle leder og kanter... men jeg er altså ikke specielt begejstret for det, og synes ærligt talt også at det er en tak mere besværligt end jeg synes er sjovt. I min familie har man heldigvis tradition for at bage Rugbrød uden surdej - og hertil findes en god, nem og velsmagende opskrift.

Til 2 rugbrød (i almindelige rugbrødsforme)

1 kg groft rugmel
330 g hvedemel
7 tsk groft salt
9 dl lunt vand
2 spsk sirup
50 g gær
50 g solsikkefrø
50 g sesamfrø
50 g hørfrø

Pensl først 2 rugbrødsforme med olie.
Opløs gæren i vandet, tilsæt så salt, sirup, frø og hvedemel og bland det godt sammen. Tilsæt til sidst rugmel og ælt til det er ensformigt (men stadig meget klistret). Del dejen i to og kom i formene tryk det godt sammen så der ikke bliver store lommer i det. Dæk formene med et fugtigt viskestykke. Lad det hæve ved stuetemperatur i 4 timer. Bag v. 180 grader i 75 minutter.

Brødet egner sig rigtig godt til frysning og holder sig ca. 1 uge i køleskabet.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har boet 25 aar i udlandet.
Endelig en nem opskrift der giver FANTASTISK rugbroed. Lige til at faa hjemve af.
Jeg kunne ikke faa grovt rugmel saa jeg brugte noget fint rugmel, konsistensen var rigtig fast og god, og smagen super. Selv mine franskbroed knaegte der ikke kender dansk rugbroed var vilde med en ostemad med lurpak og rigtig rugbroed.
Naeste gang vil jeg proeve honning istedet for sirup, det er nemmere at skaffe her.
Du er kommet ind paa min helte liste.

Anonym sagde ...

Hej Fay.
Du bliver nød til at sige hvad jeg gjorde galt!!
Rugbrødet fra din opskrift klaskede totalt sammen og var ikke bagt indeni!!
Jeg puttede rugkerner i og derfor lidt mindre hvedemel. Kan det mon have gjort noget?
De 180 grader - er det varmluft eller alm ovn? Jeg indstillede ovnen på 160 grader varmluft - var et der, jeg gik galt i byen?
Brødet hævede fint og så vældig lovede ud, da jeg stillede det i ovnen.
Æv bæv bussemand!
Håber at høre fra dig.
Med venlig hilsen Solvej

Anonym sagde ...

Du må ikke reducere mængden af hvedemel. Det er hvedemelet der holder brødet oppe når det er bagt

Anonym sagde ...

Min dej var slet slet ikke klistret - men derimod meget tør ... puttede 2 dl ekstra vand i, og stadig synes jeg den er tør. Hvad mon jeg har gjort galt? Passer 9 dl vand virkelig til 1330 g mel + 150 g frø?

Anonym sagde ...

TAK TAK TAK :0) Jeg syntes det er alletiders. Er flyttet Down under. Og savner ikke længere rugbrød:0)
( så meget lettere med gær.)
Hilsen Stina

Anonym sagde ...

Tak for opskriften, jeg synes også det er lidt bøvlet med det surdej.
Dejen virkede lidt tør synes jeg. Men jeg puttede dejen i hævekurv og bagte det med vand i bunden af ovnen.
resultatet blev super godt, men skorpen blev ret tyk (fint efter min smag, men lidt hård til børnene)
- Ville det hjælpe med mere væske?
- Eller vil det hjælpe med brødet i en form istedet?
Mvh Birgitte

Anonym sagde ...

hvis du bruger en forstøver til lige at fugte toppen af brødet når det er i ovnen, bare lige de første ti minutter,for giver det en blød og tynd skorpe,
hvis ikk det hjælper så må du hælde lidt vand noget der minder om 5 ml oven på brødet.

Anonym sagde ...

Hej, I just made your rugbrød recipe and it came out so good!!! I recently moved back to the US after spending 6 years in Copenhagen... Missing the good bread, but now I know I can make it myself! Tusind tak!